محاکمه عادلانه‌ای در انتظار آسانژ نیست

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

یک افسر سابق سیا که به جرم افشای اطلاعات محکوم شده، در مصاحبه‌ای اختصاصی به تشریح محاکمه از پیش برنامه ریزی شده جولیان آسانژ پرداخت.

جان کیریاکو، افسر سابق مبارزه با تروریسم سیا و رئیس سابق تحقیقات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یک مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک چگونگی مواجهه با زندان پس از اتهام جاسوسی برای افشاگری‌های خود مبنی بر اینکه دولت بوش درگیر شکنجه مظنونان تروریسم بود را توضیح داد.

کیریاکو همچنین گفت او معتقد است که ممکن نیست جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس محاکمه عادلانه داشته باشد، زیرا با هیئت منصفه‌ای متشکل از اعضای امنیت ملی، ارتش یا وابستگان آن‌ها روبرو خواهد شد.

اسپوتنیک: آیا می‌توانید توضیح دهید چه وقایعی منجر به دستگیری شما توسط دولت فدرال آمریکا شد؟

کیریاکو: ماجرای دستگیری من به گذشته باز می‌گردد. من بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، رئیس عملیات ضد تروریسم سیا در پاکستان بودم و در آن سِمَت حملاتی را انجام دادم که منجر به دستگیری ابوزبیده شد، که به اعتقاد ما در آن زمان نفر شماره سه القاعده بود. پس از دستگیری ابوزبیده که به یک زندان مخفی فرستاده شد به مقر سیا بازگشتم.

هنگامی که به مقر بازگشتم، از من سوال شد که آیا می‌خواهم در مورد استفاده از تکنیک‌های پیشرفته بازجویی آموزش ببینم یا خیر. من قبلاً هرگز این اصطلاح را نشنیده بودم و پرسیدم معنی این چیست. به من گفتند ما قصد داریم زندانیان خود را به سبک جدیدی بازجویی کنیم. پرسیدم این یعنی چه؟ و همکار من تکنیک‌هایی را که قرار بود علیه ابوزبیده و سایر زندانیان استفاده شود، توضیح داد.

به او گفتم که به نظرم این شبیه یک پروژه شکنجه گری است و من نمی‌توانم آن را از لحاظ اخلاقی قبول کنم. این گفت‌وگو در ماه مه ۲۰۰۲ انجام شد و سیا در آگوست همان سال با روش‌هایی که توسط وزارت دادگستری آمریکا و کاخ سفید تائید نشده ‌بودند شروع به شکنجه ابوزبیده کرد. علاوه بر تخته آبی (القای حس خفگی با آب) که همه از آن چیز‌هایی شنیده اند، جنایات ناگفته‌ دیگری علیه ابوزبیده مانند اعدام‌های دروغین، بی خوابی به مدت ۱۲ روز و ... مرتکب شدند. آن‌ها او را به مدت دو هفته در تابوت قرار دادند و از آنجایی که می‌دانستند او از حشرات وحشت دارد، یک جعبه پر از سوسک و حشرات دیگر را در تابوت او گذاشتند.

من مدام منتظر بودم تا کسی چیزی بگوید و این موضوع افشا شود. می‌دانستم این برنامه غیرقانونی و غیراخلاقی است و اعتراضات مردمی باعث توقف شکنجه‌ها می‌شود، اما نهایتا کسی چیزی نگفت و اتفاقی نیفتاد؛ بنابراین سال ۲۰۰۴ از سیا استعفا دادم و هنوز منتظر بودم کسی چیزی بگوید و سرانجام، در دسامبر سال ۲۰۰۷، بیش از پنج سال پس از شکنجه ابوزبیده تصمیم گرفتم چیزی بگویم؛ بنابراین، در پاسخ به درخواست خبرنگار ای بی سی نیوز مصاحبه‌ای انجام دادم که در آن موضوعاتی را بیان کردم. گفتم که سیا زندانیان خود را شکنجه می‌کند و برنامه شکنجه توسط شخص رئیس جمهور تأیید شده است.

ظرف ۲۴ ساعت گزارشی به نام" گزارش جنایت" علیه من به وزارت دادگستری ارائه شد که اعا می‌کرد من اطلاعات طبقه‌بندی شده را فاش کرده‌ام. اف ب ‌آی به مدت یک سال درباره من تحقیق کرد و سپس به من نامه زدند که از پیگرد قانونی منصرف شده اند.

سه هفته بعد از اینکه باراک اوباما رئیس جمهور شد، جان برنان، یکی از اعضای قدیمی سیا و معاون مشاور امنیت ملی اوباما از وزارت دادگستری خواست تا به طور مخفیانه پرونده‌ من را مجدداً به جریان بیندازند. من نمی‌دانستم که تلفن‌هایم در حال شنود هستند، ایمیل‌هایم رهگیری می‌شوند و عواملی از اف بی ‌آی رفت‌وآمد‌های من را تحت نظر دارند. این موضوع به مدت سه سال تا ژانویه ۲۰۱۲ ادامه داشت و سپس در ژانویه، من را به اتهام سه مورد جاسوسی و یک مورد نقض قانون حفاظت از اطلاعات دستگیر کردند. البته این اتهامات درست نبود و سرانجام به جرم نقض قانون حفاظت از اطلاعات به ۳۰ ماه زندان محکوم شدم.

اسپوتنیک: شما در منطقه شرقی ویرجینیا به دادگاهی رفتید که به "دادگاه جاسوسی" معروف است. چرا به این نام خوانده می‌شود؟

کیریاکو: به چند دلیل بسیار ساده. شماره یک، این خانه‌ای برای سیا و وزارت دفاع است و دو، هیچ متهم امنیت ملی در پرونده‌‌های آنجا پیروز نشده است. جولیان آسانژ نیز در آنجا متهم شده است. زیرا هیئت منصفه این دادگاه به گونه‌ای است که بیشتر اعضای آن یا کارمندان سیا یا سازمان امنیت ملی و وابستگان آن‌ها هستند و تقریبا غیرممکن است که هیئت منصفه بی طرف و مستقلی پیدا کنید.

اسپوتنیک: جولیان آسانژ انتظار داشت که به آمریکا استرداد شود و تحت قانون جاسوسی در منطقه شرقی ویرجینیا محاکمه شود؟

جان کیریاکو: من معتقدم که محاکمه عادلانه جولیان آسانژ در منطقه شرقی ویرجینیا امکان پذیر نیست. قضات بسیار محافظه کار هستند. همانطور که اشاره کردم، هیئت منصفه بسیار محافظه کارانه عمل می‌کند. می‌دانید، در مورد خودم، من یک مشاور را استخدام کردم و او از تگزاس با پرواز به آنجا آمد. من در پرونده خود ۱۱ وکیل داشتم و آن‌ها به من گفتند اگر در هر منطقه دیگری در آمریکا بودیم، این پرونده را برنده می‌شدیم اما در منطقه شرقی ویرجینیا شما شانسی ندارید و همه چیز از قبل مشخص است.

جولیان آسانژ حتی در وضعیت خطرناک‌تری قرار دارد. زیرا بسیاری از افراد در مورد جولیان تصمیم خود را گرفته‌اند. او یک تبعه خارجی است که به جاسوسی متهم شده‌ است و در دادگاه جاسوسی در منطقه شرقی محاکمه می‌شود.